Şehir içerisinde büyüyen ulaşım sorununa çözüm için alternatif sistemlerin şehre adapte edilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda başta kısa mesafe temel alınarak bireylerin rahat ve konforlu ulaşım sağlayabilmesi amacıyla alternatif ulaşım yolları ve araçları Rize şehir merkezinde uygulanabilir hale getirilmelidir. Bu alternatif çözümlerden birisi de bisiklet ile ulaşımdır.
Ortalama olarak bisiklet yolculuklarının 10-15 km/saat hızda ve genellikle 20-30 dakika arasında yani diğer bir ifade ile 5-8 km arasındaki mesafelerde kullanımı yoğunluk göstermektedir.
Rize şehir merkezindeki nüfusun önemli bir çoğunluğu bisiklet kullanımına uygun düz bir bölgelerde ikamet etmektedir. Yapılacak olan üst geçit, yaya geçidi vb. düzenlemelerle sahilden geçirilecek bisiklet yolu iç kesimlerdeki nüfusun büyük çoğunluğuna hitap edecektir.
Rize’de mevcut bisiklet yolu geçtiğimiz yıl İslampaşa’da bulunan yüzme havuzundan başlayarak şehir merkezine doğru yürüyüş yolu ile birlikte yaklaşık 2 km uzunluğunda yapılmıştır. Ancak bu bisiklet yolunun hiçbir bağlantısı bulunmadığı için ulaşım amaçlı olarak kullanılması mümkün değildir. Mutlaka tüm sahili baştanbaşa geçmesi ve bağlantılarının tamamlanması gerekmektedir. Bu yol tek başına çok fazla bir anlam ifade etmemektedir. 2 km’lik harika bisiklet yolu bu haliyle, İkizdere bağlantısının ne zaman yapılacağı belli olmayan ve yapımı yıllardır süren Kırık tüneliyle bir türlü bütünleşemeyerek yetim kalan Ovit tüneline benzemektedir.
RİZE BİSİKLET YOLU GEÇİŞ GÜZERGÂHI
Rize’de ulaşım sorununa katkıda bulunacak bisiklet yolu güzergahının şehri baştanbaşa geçmesi gerekmektedir. Bu amaca hizmet edecek yol ilk aşamada en azından doğuda Engindere Mahallesindeki Ramada Otel’den başlamalı, batıda ise Alipaşa Mahallesinde Ricosta Otele kadar devam etmelidir. Ayrıca şehir merkezinde büyük bir park yeri ve kiralama noktası, üst geçitlerin olduğu yerlerde ise daha küçük park yerleri ve kiralama noktaları olmalıdır
Rize merkezdeki büyük park alanının yanı sıra, özellikle mevcut üst geçitlerin olduğu yerlerdeki İslampaşa, Portakallık, Gülbahar, Çaykur, Meteoroloji, Üniversite ile alt geçitlerin bulunduğu Çiftekavak ve Alipaşa bölgelerine yapılacak olan park alanları, kiralama noktaları ve gerekli düzenlemelerle güzergâhın yakın mahallelerle bağlantısı sağlanabilir.
Rize şehir merkezini baştanbaşa geçecek sahil bisiklet yolu toplam 12 km olacaktır. Rize merkezde yapımı devam eden Çay Çarşısı civarları ana park yeri olarak seçilirse, bu noktadan itibaren doğuya doğru en uç nokta yaklaşık 6 km, batıya doğru en uç nokta ise yaklaşık olarak yine 6 km’dir. Bisiklet kullanıcılarının tercih ettiği ideal mesafe yaklaşık 8 km’ye kadardır. Böylece şehrin her iki ucundan da merkeze gelecek olan kullanıcılar bu tercih mesafeleri içinde kalmış olacaktır.
BİSİKLET YOLUNDAN ELDE EDİLECEK FAYDALAR
Sahilden geçecek bir ana güzergâhı ve gerekli altyapı hazırlanarak oluşturulacak bağlantı noktaları ile bisiklet kullanıcıların ilk etapta bu yolu tercih etme nedenlerini şöyle sıralayabiliriz.
• Öncelikli olarak özellikle trafiğin yoğun olduğu saatlerde toplu taşıma araçları ile veya kendi özel araçları ile 3-4 km’lik mesafeler bazen 15-20 dakika bile sürebilmektedir. Özellikle toplu taşıma araçlarında bu süre daha da artmaktadır. Bisiklet ile bu mesafeler daha kısa sürelerde alınabilir.
• Özellikle şehir merkezinde yoğun bir araç trafiği yaşanmaktadır. Bisikleti ile şehir merkezine gelip bisikletini çay çarşısı civarlarında veya viyadük altlarında planlanacak bisiklet park alanlarına park eden kullanıcılar trafiğin bir nebze olsun rahatlamasına katkıda bulunacaklardır. İlk etapta günde yaklaşık 40-50 aracın trafikten uzaklaşmasını sağlamak bile trafik problemine bir nebzede olsa çözüm olacaktır. Bisiklet kullanımının özendirilmesi ile birlikte bu sayı gittikçe artacaktır.
• Bunların yanı sıra trafiğe çıkmayacak olan bu araçların çevreye verdiği zararları ve akaryakıt vb tasarrufları da dikkate alınırsa maddi olarak da önemli kazançlar sağlanacaktır.
• Yapılacak olan bisiklet yolu sadece ulaşım amaçlı olarak şehrimize fayda sağlamasının yanı sıra eğlenme-dinlenme amaçlı faydaları da olacaktır. Hafta sonları birçok aile veya arkadaş grubu Rize’yi baştanbaşa turlama imkânına kavuşarak hem spor yapacaklar hem de sosyal birliktelik oluşturacaklardır.
• Ayrıca bu bisiklet yolu turizm açısından da şehrimize katkıda bulunacaktır. Planlanan bisiklet yolunun her iki ucunda bulunan otellerde kalan müşteriler ve günübirlik ziyaret eden yerli ve yabancı turistler içinde yeşil ve mavinin birlikte teneffüs edileceği bir güzergâhta spor yapmaları ve şehir merkezine kolayca ulaşabilmeleri, çay çarşısına gelerek burada gönül rahatlığı ile alışveriş yapmaları ekonomiye de katkı sağlayacaktır.
• Kavşaklarda ve anayollara katılım şeritlerinde küçük ama etkili dokunuşlar yapan Rize Belediyemiz’in bu yazı dizisi çift hanelere ulaşmadan ilk etabı tamamlayacağına inanıyorum. Bisiklet yolunun 2. Etabında Derepazarı ve Gündoğdu bağlantılarının tamamlanması, 3. Etabında ise Rize’yi baştanbaşa geçecek İyidere-Fındıklı güzergâhı ile Cumhurbaşkanımızın memleketi olarak tüm Karadeniz’e örnek teşkil edecektir.
Bisiklet hayattir,avrupada ogretmeni ,doktoru,iscisi,ogrencisi bisiklet le gidiyor,90 yasinda bisiklet Suren zinde kalan insani,Neden Ulkemde bisiklet yolu yok,Sahil boyu Istanbuls kadar bisiklet yolu olmali otoyoldan uzak ayri guvenli olmali ,bisiklet can demektir 5 dakikada huzur bulur vucut sihatlanir ,Hollanda 2023 evleri videosuna bakin yasam kalitesi Altyapisiyla dunya ters donse kiremit dusmez ,hicbir cirkin gorunum yok tam ve net ,deprem ulkesi olmamasina ragmen,herseye hazirlikli ulke ,Bosuna Avrupa dememisler ,HERSEY DOGRULUKTAN GECER,TAM VE NET DURUSLUKTAN GECER CENNET Gibi TEMIZ HICBIR KIRIKDOKUK YOK OKADAR NETT
Bu yolun rengi neden bordo mavi.Neden yeşil mavi değil.Mevzuatı hazırlayanlar trabzonlu olabilirmi.Ben avrupada bordo mavi yol göremedim.